Dit artikel is voor iedereen die al Google Adwords inzet en deze ook zelf beheert. Enige kennis is hierbij dus vereist om de tips goed door te voeren. Deze Adwords tips kan je zelf doorvoeren om ervoor te zorgen dat je meer uit je budget haalt.

Banner adverteren met Adwords in het display netwerk

Via Adwords is het mogelijk om te adverteren in de zoekmachine van Google en op verschillende websites zoals Youtube, Buienradar, Marktplaats en kranten websites. Dit laatste wordt ook wel het Google display netwerk genoemd.

De tips die ik hier geef zijn gericht op het adverteren met banners in het Google display netwerk.

banner-adverteren-display-netwerk-6290696

3 Adwords tips voor het display netwerk

Het display netwerk van Google bestaat uit duizenden websites die aangesloten zijn op het Adwords programma. Dit heeft als voordeel dat je banners op diverse websites kunnen verschijnen door het gebruik van Adwords.

  1. Sluit site-categorieën uit

Het kan zijn dat je boodschap niet aansluit bij bepaalde nieuwsartikelen en dat je hier niet aan gelinkt wilt worden. Het is daarom mogelijk om bepaalde categorieën uit te sluiten via Adwords als volgt;

  1. Ga naar de campagne
  2. Klik op Display Netwerk
  3. Klik op +Targeting
  4. Klik op opties voor sitecategorieën
  5. Selecteer hier de categorieën waarbij je wilt dat je banner niet wordt getoond

Suggesties om uit te sluiten zijn Puberaal, vulgair en bizar, Godslastering en grof taalgebruik, Seksueel suggestief, Foutpagina’s, In-game en Kansspelen.

site-categorieen-uitsluiten-adverteren-1057947
  1.  Maak gebruik van advertentieplanning

Waarbij advertenties in het zoeknetwerk heel direct zorgen voor geïnteresseerde bezoekers en aanvragen, wordt adverteren in het display netwerk vooral gebruikt voor het verbeteren van de naamsbekendheid.

Om te zorgen dat je banners in beeld komen bij de juiste gebruikers is het verstandig om advertentieplanning goed in te richten.

Zorg ervoor dat je de doelgroep duidelijk in kaart hebt zodat je kan inschatten of de geïnteresseerde bezoekers in de ochtend veel online zijn of met name laat in de avond.

Wanneer dit bekend is, kan je bij de instellingen van de campagne de advertentieplanning hierop aanpassen. Dit gaat als volgt:

  1. Klik op Instellingen
  2. Ga bij geavanceerde instellingen naar advertentieplanning
  3. Klik op + advertentieplanning
  4. Kies de dagen en tijdstippen waarvan je denkt dat de beste bezoekers online zijn

Je kan er ook voor kiezen om voor enkele tijdstippen een bod aanpassing door te voeren. Je kan namelijk meer bieden indien je wilt dat je advertentie tussen 7 en 8 vaker in beeld komt dan tussen 9 en 10. Door dit goed in te zetten, wordt het advertentiebudget optimaal ingezet.

advertentieplanning-adwords-tip-2987408
  1. Gebruik alleen de banners die goed werken

Bij een Adwords campagne in het display netwerk kan je 15 verschillende formaten banners toevoegen. Wanneer je de banners via Google Adwords maakt, zullen deze formaten allemaal klaar gezet worden.

Dit betekent dat je met 15 verschillende banners kan adverteren. Mijn advies is om niet alle formaten te gebruiken bij je banner campagne.

Wanneer je budget wilt besparen is het verstandig om alleen de banners te gebruiken die duidelijk de boodschap van jouw product vertalen. In sommige gevallen is het beter om alleen de horizontale banners te gebruiken. 

Hiermee krijg je hogere kwaliteit bezoekers dan wanneer je een banner maakt die de boodschap niet duidelijk kan overbrengen door bijvoorbeeld een te klein formaat.

Doordat je een keuze maakt in het formaat zal je niet op alle mogelijke websites komen, maar het budget wordt alleen besteed aan publiek die een banner ziet die jouw complete boodschap bevat.

Ook online adverteren met Google Adwords?

Deze tips voor het banner adverteren in Adwords kan je zelf doorvoeren en zal meer rendement opleveren dan voorheen.

Voor het beste resultaat uit Adwords kan je ook een professioneel bureau inschakelen. Bijvoorbeeld PostAds uit Breda is een online marketing bureau die je helpt om rendement vanuit je website te optimaliseren.

Als Adwords specialisten richten ze advertentiecampagnes in voor zowel het zoeknetwerk als het display netwerk van Google. Bij de opstart van een campagne bepalen ze eerst doelstellingen en verwachtingen zodat ze adviseren over de strategie die het beste zal werken.

Wil je op een professionele manier je Google Adwords campagne inrichten? Maak een afspraak met online marketing bureau PostAds in Breda.