Je hebt een mooie en fantastische WordPress website gebouwd. Of oké, door iemand anders laten doen. Het maakt allemaal niet uit want je hebt één doel voor ogen. En dit is om zoveel mogelijk bezoekers te trekken naar je website. Maar hoe doe je dat? Eén van de manieren is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen. Yoast SEO kan je hierbij helpen!
Introductie van Yoast SEO
Sinds de lancering in 2010 is Yoast SEO verreweg de meest populaire WordPress SEO plugin. En het is nog ook eens ontwikkeld door een Nederlander! Joost de Valk, voorheen SEO consultant heeft Yoast SEO ontwikkeld.
Yoast SEO is dus de meest populaire WordPress SEO plugin. Dat is ook te merken in de lijst van de meest populaire WordPress plugins allertijden. Yoast SEO heeft meer dan 288 miljoen downloads tot nu toe. Een hele knappe prestatie!
De kenmerken van Yoast SEO
Yoast SEO heeft een gratis en een premium versie. Met de gratis versie kom je al heel ver. Yoast SEO biedt diverse pro add-ons waarmee je de basisfuncties kan uitbreiden.
Enkele standaardfuncties:
– Instellen van SEO titels en metabeschrijving
Je kan templates maken die automatisch toegepast kunnen worden op content of het handmatig aanpassen van SEO titels/beschrijvingen voor individuele content.
– XML sitemap
Een sitemap is een XML bestand met alle pagina’s op een website. Met Yoast SEO maak je een betere custom XML sitemap dan de standaard WordPress sitemap functie.
– Analyse focus keyword
Je kunt slechts één zoekwoord instellen. Vervolgens zie je in hoeverre je content geoptimaliseerd is voor dat zoekwoord.
– Cornerstone content
De cornerstone content-functie maakt het mogelijk om aan te geven wat jij nou de echte essentiële content vindt op je website. Je geeft dus met deze functie eigenlijk aan wat de artikelen zijn waar je graag hoog op zou willen ranken in Google en de artikelen waar je het meest trots op bent.
– Leesbaarheidsanalyse
Dit is ook een belangrijk onderdeel van Yoast SEO. Deze functie geeft je suggesties zodat je de stijl en de structuur van je tekst kunt verbeteren. De analyse geeft bijvoorbeeld aan dat je alinea’s te lang zijn.
– Search Console
Je kan je website via Search Console verifiëren.
– Linkteller
De naam zegt het eigenlijk al. De linkteller telt het aantal interne links in je content. Links in je test zijn belangrijk om de structuur van je website te verbeteren. De linkteller van Yoast SEO houdt precies bij hoeveel links in je bericht hebt verwerkt en hoeveel keer er internet gelinkt is naar bepaalde artikelen.
En door naar de premium versie van Yoast SEO. Dit zijn de standaard premium functies:
– Redirect manager
De manager maakt en beheert de 301 (permanente omleiding van een pagina naar een andere URL) en 302 redirects (dit wordt gebruikt als een pagina tijdelijk niet beschikbaar is).
– Suggesties interne links
Yoast SEO doet je een paar voorstellen tijdens het schrijven van je content. De plugin stelt andere content van je website voor waar je naar kan linken.
– Interne links blocks
Voeg een block toe dat automatisch belangrijk links bevat. Je hoeft ze dus niet meer handmatig toe te voeren.
– Meerdere focus keywords
In tegenstelling tot de gratis versie van Yoast SEO, kun je content analyseren met meerdere focus zoekwoorden.
Optimaliseer je artikelen met de Yoast SEO box
Je bewerkt een bericht of pagina. Dan zie je altijd een Yoast SEO box eronder. In de Yoast SEO box kun je instellingen overschrijven, waardoor je controle hebt over alle titels en omschrijvingen.
Verder kun je ook nog in de Yoast SEO box nog een ‘trefwoord’ invullen waar je je op focust. Wat bij de standaardfuncties behoort. Zodra je een focus trefwoord hebt ingevuld, moet je je pagina of bericht even opslaan als concept. Als je dit gedaan hebt, kun je weer naar de Yoast SEO box gaan en bij ‘Pagina analyse’ zien hoe je het artikel verder kunt optimaliseren.
Je krijgt dan ook als het ware te maken met een stoplicht. Elk artikel krijgt een rood, oranje of groen stoplicht. Niets ernstigs, Yoast SEO voorspelt hoe goed het artikel gaat doen in de resultaten van een zoekmachine. Rood is uiteraard wat je niet wilt hebben. Oranje betekent dat er werk aan de winkel is. Een artikel met een groen stoplicht scoort over het algemeen goed in de zoekmachines.
Maar, er zijn kanttekeningen
De stoplicht van Yoast SEO is niet perfect. Als je een artikel hebt met een rood stoplicht, dan kan dit alsnog hoog in de zoekmachines terechtkomen. Dit komt omdat bijvoorbeeld de concurrentie laag is voor een bepaald onderwerp. Of er zijn geen synoniemen voor het keyword. Dt woord moet dan wel vaak genoemd worden ter verduidelijking. Wanneer je een artikel gaat herschrijven om puur een groen stoplicht te krijgen, kan bijvoorbeeld kromme zinnen opleveren. Hierdoor scoort het weer slecht op leesbaarheid of het wordt niet meer gewaardeerd worden door lezers. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Yoast SEO is een hulpmiddel en niet het einddoel.
Dit is de snippet van Yoast SEO
Top, je hebt je artikel geschreven. Nu nog even kijken naar de titel en de meta omschrijving. Dit doe je door het invullen van de Yoast SEO snippet. De snippet weergeeft het deel van je inhoud die Google laat zien in de zoekresultaten. Schrijf je titel activerend en voeg een wervende meta toe. Dan heb je meer kans dat een potentiële bezoeker op Google op jouw website aanklikt. De groene balkjes zijn indicatoren van de ideale lengte. Als je start met typen, dan is het balke oranje. Hij wordt groen als je voldoende woorden typt. Blijf je typen? Dan wordt het rood. In andere woorden, het is te lang. En dat is niet goed. Gebruik je focus zoekwoord in zowel de titel als de omschrijving. Zet het zoveel mogelijk vooraan in de tekst. Je ziet ook een afbeelding, dat is de uitgelichte afbeelding die je bij je blog hebt ingesteld. Deze kun je per Social Media platform aanpassen.
Yoast SEO mag niet ontbreken
De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En veel meer. Je krijgt handige handvatten toegereikt over punten waar je eenvoudig ens nel je content kunt verbeteren. Daar is Yoast SEO ook heel nuttig om de SEO-titel van je pagina of blog aan te passen. En je kunt de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen.
Gebruik de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast. Vooral niet denken dat de plugin het werk voor je doet. Eigenlijk moet je het vooral als ruggesteuntje gebruiken. Niet alle adviezen zijn namelijk even relevant. Maar het blijft wel een toegevoegde waarde voor je website. Wij vinden het in ieder geval fantastisch voor onze website.
Hoe installeer je de WordPress SEO-plugin van Yoast?
Heel simpel. Volgen de onderstaande stappen en je bent in no time klaar met het installeren van Yoast.
– Ga naar het menu-item ‘Nieuwe plugin’ (via plugins in je WordPress omgeving)
– Vul bij de zoekfunctie vervolgens ‘SEO Yoast’ in en druk op ‘Plugins zoeken’
– Zoek de plugin ‘WordPress SEO by Yoast’ (niet zo moeilijk te vinden) en klik op ‘Nu installeren’
– Vervolgens klik je op ‘Plugin installeren’
– Daarna op ‘Plugin activeren’
Heb je nog geen WordPress website?
Maar ben je inmiddels wel overtuigd van WordPress? Dan hebben we goed nieuws voor jou! Domeinwinkel biedt namelijk WordPress hosting aan. Voor de laagste prijs. Wil je meer informatie? Stuur een mailtje naar info@domeinwinkel.nl. Dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Tags: mogelijkheden, plugins, WordPress, Yoast SEO,